12-tal i selvtillid

Theis Hatton

02.07.2018

Mens Facebook flyder over med 12-taller, så er historien om Theis Hatton fra Roskilde en helt anden succes, som man ikke kan måle på en karakterskala med tal - men på en vægt med selvtillid og gå-på-mod. Udfordringer med diagnoser, mobberi og modløshed kunne tage lysten fra enhver. Men Theis Hatton fik vendt bøtten, da han begyndte på en frisk på Børneskolen, Filadelfia for 2,5 år siden. Han går nu på sommerferie med et 10-tal i skriftlig dansk.

- Det er helt vildt og fantastisk at komme så langt. Skolen har været god for mig, forklarer Theis Hatton, som har epilepsi og ADD - som er en forstyrrelse af opmærksomheden. 

De sidste 2,5 år har Theis Hatton taget toget kl. 7 hver morgen fra Roskilde og mødt ind på skolen i Diananlund kl. 8.30. Det tager 1,5 time hver vej.

- Jeg blev mobbet, havde ingen at tale med og passede ikke ind på den gamle skole. Til sidst holdt jeg op med at komme. Her på Børneskolen får jeg den støtte, som jeg har brug for. Undervisningen ofregår i mit tempo. Hvis man går i 7. klasse, men ens niveau svarer til 5. klasse, så er det der, man begynder. Og jeg er virkelig rykket, forklarer Theis Hatton.

Hjemme i Roskilde er Lene Gramstrup glad, som mor til Theis, har hun set udviklingen både fagligt og på selvtilliden.

- Theis har fået troen på sig selv og på, at han er god nok, som han er. Det er rigtig vigtigt. Skolen har været dygtig til at anerkende og se Theis behov, fortæller Lene Gramstrup.

Theis Hatton er bare en ud af flere elever, som klarer sig got efter en tur på skolebænken på Børneskolen.

- Vi arbejder med en anerkendende tilgang til de unge og deres udfordringer. Det bygger dem op og giver dem tro på sig selv. Vi giver dem også redskaber til at strukturere udfordringer som fx besvær med hukommelsen og koncentrationen, forklarer lederen af Børneskolen, Jesper Thor Olsen.

Theis Hatton skal efter sommerferien på efterskole.

- Det er dejligt bare at glæde sig til efterskolen. Alle har noget at kæmpe med, og jeg har været igennem det meste. På efterskolen kan jeg koncentrere mig om det sociale. Nu kan jeg godt det faglige, forklarer han.