I patientens fodspor

Direktør Helle Hjalgrim

14.07.2017

Patienter og pårørende på Børneambulatoriet og Neurofysiologiklinikken har haft direktør Helle Hjalgrim lige i hælene i to dage. 

- Det handler om patientens oplevelser, slår Helle Hjalgrim fast.

Formålet med at gå i en patients fodspor er at få indblik i, hvordan patienten og pårørende oplever mødet med hospitalet fx i forhold til patieninvolvering, kommunikation, ventetid, skiltning, fysiske rammer, logistik og meget mere. 

Imødekommende og forberedte

- Patienterne sagde, at de var meget glade for de fysiske rammer. Her er lyst og venligt. Det minder ikke om et hospital. Patienterne oplever også, at vi er imødekommende og forberedte på, at de kommer, fortæller Helle Hjalgrim, som har fulgt to ambulente patienter.

Filadelfia har arbejdet med Den danske Kvalitetesmodel på linje med resten af sundhedsvæsenet. Nu implementeres  De Nationale Mål, som er en ny tilgang til at arbejde med kvalitet. Derfor går Filadelfia i patientens fodspor - en ny og anderledes måde at observere og inddrage patienterne på.

Store mængder af information

- Jeg lagde særligt mærke til, at vi giver store mængder af information både før og undervejs i forløbet. En af patienterne led af dårlig hukommelse. Det giver anledning til at overveje, hvordan vi bedst muligt giver den nødvendige information, fortæller Helle Hjalgrim pg fortsætter

- Den ene patient var en dreng på 15 år. Netop denne gruppe af unge mennesker  mellem 15 og 18 år kunne være et nedslagspunkt, som vi skal have særligt fokus på.

Konceptet I patientens fodspor fortsætter løbende. I første omgang har det været de ambulante patienter, som er fulgt. I næste runde vil det være patienter, som skal indlægges på hospitalet. De vil selvfølgelig blive informeret i forvejen.