Epilepsi er mere end anfald

psykolog Tina Grøndahl Olsen

20.06.2017

Det er svært at have overskud til at lære og lege, hvis man har epilepsi i en svær grad som barn. Mange epileptiske anfald over længere perioder går ud over barnets kognitive funktioner. Et psykosocialt udredningsforløb kan være en god hjælp.

- Området er meget komplekst, fastslår psykolog og specialist i sundhedspsykologi Tina Grøndahl Olsen fra Filadelfia. 

Det er individuelt, hvad en hjerne kan tåle. Generelt kan man dog sige, at jo flere anfald over lang tid, jo mere slider det på de kognitive funktioner.

Svært at gå i skole

Kognitive vanskeligheder går hånd i hånd med vanskeligheder med adfærden. Barnet kan ofte ikke følge med i skolen og falder ud af sociale samvær. Det bliver svært at lære ting i skolen, når barnet ikke helt er udviklet i forhold til sin alder. 

- Børnene slås ofte med vanskeligheder med at holde opmærksomheden, hvilket nok har noget at gøre med den generelle påvirkning af hjernen. Det viser sig typisk ved urolige børn, der er let at aflede. De skal hurtigt videre til noget nyt. de bliver afbrudt af egen uro og dermed forringes deres indlæringsevne. I den situation er det vigtigt, at der kompenseres ved at give barnet struktur i hverdagen, forklarer Tina Grøndahl Olsen.

Forstå barnets behov 

Den bedste løsning er, at børnene får et psykosocialt udredningsforløb. På Filadelfia indeholder det en lægelig vurdering, en neuropsykologisk undersøgelse og en observation af barnets evne til at lære og være social i skolen eller institutionen. 

- Vi laver flere forskellige opgaver med barnet. Det kan være en blanding af mundtligt at svare på spørgsmål eller svare ved hjælp af fx klodser. Testningen foregår ved, at barnet sidder tæt med en enkelt voksen. Den seance bliver så suppleret med observationer af barnets adfærd fra en lærer, der dermed kan afdække, hvilke kompetencer barnet har og på hvilke områder, der er udfordringer', forklarer Tina Grøndahl Olsen. 

Hele forløbet munder ud i pædagogiske anbefalinger, som barnets skole kan bruge. Det sker i tæt dialog med forældrene. 

- Udredningen skal skabe større forståelse for barnets særlige behov. Epilepsi kan give vanskeligheder, som rækker ud over de egentlige anfald, fastslår Tina Grøndahl Olsen.